کد مطلب:292056 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

ویژگیها و امتیازات اخلاقی
امام زمان(علیه السلام) از آن رو كه وارث همه پیامبران عظیم الشّأن و اولیای گران قدر الهی است، مجموعه ای كامل از صفات كمال و جمال را دارا است. او تجلّی بخش اخلاق عظیم پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و خصوصیات شگفت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و مكارم و فضایل والای فاطمه زهرا(علیها السلام) و فرزندان معصوم او است. اشاره به برخی از این ویژگی ها می توانند مقدمه ای آگاهی بخش برای تبعیّت از او و همسویی با او باشد.



1 ـ دانش گسترده:



امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره او فرمودند:



«هو اكثركم علماً»



«او دانشمندترین شمااست»( [42] ).



امام باقر(علیه السلام) فرمود:



«دانایی به كتاب خدای عزّوجل و سنّت پیامبر او در قلب مهدی ما می روید همچنانكه گیاهان به بهترین شكل از زمین می رویند. پس هر كس او را دید بگوید: سلام بر شما ای اهل بیت رحمت و نبوّت و ای گنجینه علم و جای گاه رسالت»( [43] ).



2 ـ زهد و بی اعتنایی به دنیا:



امام رضا(علیه السلام) درباره او فرمود:



«وَ ما لِباسُ الْقائِمَ اِلاَّ الْغَلیظُ، وَ ما طَعامُهُ اِلاَّ الْجَشَبُ»



«لباس قائم(علیه السلام) ما چیزی نیست جز پوشاكی خشن و غذای او چیزی نیست جز طعامی خشك»( [44] ).



3 ـ عدالت گستری در بین مردم:



امام باقر(علیه السلام) درباره حضرت مهدی(علیه السلام) فرمود:



«یَعْدِلُ فی خَلْقِ الرَّحْمنِ، اَلْبِرِّ مِنْهُمْ وَالْفاجِرِ»



«او در بین مردم به عدالت رفتار می كند چه نیكوكار باشند و چه بدكار»( [45] ).



4 ـ عمل به سنّت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم):



پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:



«او از من است، اسمش همانند اسم من است. خداوند مرا و آیین مرا به وسیله او حفظ می كند. و او به سنت و روش من عمل می كند»( [46] ).



5 ـ جود و بخشش:



پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:



«مردی به نزد او می آید و می گوید: ای مهدی چیزی به من ببخش، عطایی بفرما. پس حضرت مهدی(علیه السلام)آن مقدار از مال را كه او بتواند حمل كند در دامنش می ریزد»( [47] ).



6 ـ دعا و عبادت:



نمازهای خاص و دعاهای فراوانی كه از ناحیه مقدّسه امام زمان(علیه السلام)رسیده است، همگی دلالت بر مداومت آن بزرگوار بر دعاها و عباداتی دارند كه به یقین بالاترین نشانه بندگی و قوی ترین عامل در تقرّب به سوی خدا به شمار می آیند.



اگر پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله وسلم) برای آمادگی یافتن جهت دریافت مسئولیت بزرگ رسالت، مأمور به اقامه نماز شب به صورت واجب می شود، به این معنا است كه كثرت بندگی و شدت اهتمام به نماز و دعا و عبادت، لازمه پذیرش مسئولیت های بزرگ است و از همین رو، قبول مسئولیت حاكمیت بخشیدن به توحید و عدالت در سراسر دنیا توسط امام زمان(علیه السلام)جز در سایه عبادت های همیشگی و دعاهای پیوسته آن بزرگوار میسّر نیست.



7 ـ شجاعت و صلابت:



رویارویی با همه مشركان و مستكبران و به زانو درآوردن همه قدرت های طاغوتی دنیا، دلاوری بی نظیر و استواری بی بدیل می طلبد. كسی كه همچون امام حسین(علیه السلام) مرد میدان رزم باشد و همانند امام علی(علیه السلام)زرهش پشت نداشته باشد و همچون رسول الله در گرماگرم پیكارها رزمش مایه دل گرمی رزم آوران و حضور قاطعانه اش پشتوانه كفر ستیزان باشد.



8 ـ صبر و شكیبایی:



استقامت و صبر هر انسان را باید با بررسی میزان بلاها و مقدار مشكلات وارده بر او، برآورد كرد. صبورترین و بردبارترین انسان های تاریخ چند سال در برابر سختی ها دوام آورده و چه اندازه بلاها و غم ها را تحمل كرده اند؟



به یقین محنت ها و بلاها و مصیبت های امام زمان(علیه السلام) در طول این همه قرن، هرگز قابل مقایسه با هیچ انسان دیگری نیست; زیرا نه تنها كثرت بلاها و طول زمان ابتلائات است كه صبر و استقامتی والا می طلبد; بلكه نوع مسئولیت انسان هم در تعیین میزان استقامت و شكیبایی، تأثیرگذار است و حضرت مهدی(علیه السلام) امام زمان و حجت عالمیان و ولی همه مؤمنان و پدر و سرپرست همه شیعیان است.